De mug, mijn lievelingsbeest - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sarah Zagt - WaarBenJij.nu De mug, mijn lievelingsbeest - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sarah Zagt - WaarBenJij.nu

De mug, mijn lievelingsbeest

Door: Saaaaaaar

Blijf op de hoogte en volg Sarah

17 November 2007 | Bolivia, La Paz

rei·zen (onov.ww.)
een reis ondernemen => een reis maken, op sjouw zijn

reis (de ~, reizen)
het gaan van de ene plaats naar de andere

Daar ben ik nu mee bezig. Ik sjouw mijn backpack van het ene plaatsje naar het andere. Ik reis van Arequipa naar Puno. Daar ontmooeten Wera en ik nog een restje Nederlanders vanuit Cusco. Fijn om ze weer te zien. Van Puno naar Copacabanna, een plaatsje aan het Lake Titicaca net over de grens in Bolivia. Raar om Peru te verlaten. Mooie tijd gehad, goede herinneringen aan overgehouden en zeker de moeite waard voor een tweede bezoek ergens in een volgend leven. Vanuit Copacabanna maken we een trip naar Isla del Sol, één van de belangrijkste eilanden in de Inkageschiedenis, omdat de Inka van de sol hier is herrezen. Prachtig eiland. We wandelen, zien families aan het werk op hun landjes, kijken naar de zonsondergang met roze, rode, grijze, oranje en gele lucht. Ik word ontmaagd met mijn eerste zonsopgang. Leuk om dat bolletje boven de llampu, een grote beroemde berg met sneeuw, te zien komen. Tijd. Een nieuwe dag is alweer aangebroken. We maken een wandeling naar het noorden, zien de meest mooie stenen met glitters en vredige uitzichten. Enzo. Vanuit Copacabanna reizen we naar La Paz. We moeten een rivier over. De bus ook. Die wordt ff op een vlot gezet. Grappig.

Er ligt op dit moment drie kilo was bij de lavanderia. Vies van de jungle. Vies van 2 weken niet wassen. Ook dat is reizen. Met Sandra ben ik naar Rurrenabaque gegaan, het noorden van Bolvivia. Om de jungle onveilig te maken. Voor het eerst in mijn leven. Rurrenabaque is een paradijs. Het ligt 3800 meter lager dan La Paz, is 30 graden warmer, ligt aan een poepbruine rivier en heeft een prachtige, groene natuur. Hoe anders kan een gebied zijn als je 40 minuten vliegt. Door de temperatuur is iedereen zwaar relaxed. Onze tocht begon alleen enigszins stressvol vanwege de Boliviaanse (vlieg)mentaliteit. Ons vliegtuig in La Paz heeft mankementen. Je krijgt dan niet à la KLM een voucher waarmee je kunt overnachten, lekker eten krijgt en een warm bed. Nee. Je moet alles zelf maar uitzoeken. Andere vlucht gefixt. In Rurrenabaque veel gezeurd, gedramatiseerd en doorgedramd, zodat we de terugvlucht gratis krijgen. Alleen is er al drie dagen geen elektriciteit om die vlucht te boeken. We zien wel.
Ondertussen loopt het zweet uit elke porie die ik heb. Ook als ik stokstijf stil in bed lig. Haren uit mijn nek, één positie op mijn rug, in slaap vallen en 30 minuten later wakker worden met een kletsnatte rug. Douchen heeft geen zin, ik zweet zelfs onder een koude douche met bruin rio water. Maar alles went. Aan het eind van de week is het prima uit te houden en genieten we van alles.

Eerst hebben we drie dagen jungle geboekt. Samen met 3 andere Nederlanders en een Duitser, Erik, die letterlijk stinkt. Hij eet alleen spaghetti, kaas en brood, heeft een halve kilo medicijnen bij zich en drinkt 2 flessen wijn per dag. Super zielig, maar wat een lucht kan er uit een persoon komen.... Met een lange boomboot varen we drie uur met gierende golven over rio Beni naar ons kamp. Met blote voeten plus bagage een riviertje oversteken en meteen gepakt worden door mijn lievelingsbeest, de mug. Het kamp ligt tussen en onder mooie hoge bomen. De tocht bestaat uit enkele wandelingen door de jungle. Onze gids, Eriberto, vertelt van alles over bomen. Jouw halve medicijnkast komt hier vandaan. Heb ik nooit echt bij stilgestaan. Er zijn knoflookbomen, holle bomen waar vleermuizen in wonen, bomen waar schoenzolen van gemaakt worden, bomen met vruchten waar de tatoeinkt van wordt gemaakt, bomen voor antibiotica. Er zijn giftige bomen die de Indianen vroeger gebruikte om dieren te doden. We kauwen op blaadjes die onze tong verdoofd. Erik de Duitser gaat bijna dood.
Uiteraard leven er dieren in de jungle. Ook in mij. Ik ben vergezeld door een groep parasieten in mijn maag. Ach, je moet alles een keer meegemaakt hebben, toch¿! We zien daarnaast kleine cappuchinoaapjes slingeren in de bomen, mieren van 3 cm groot, papegaaien, kleurrijke vogels, 358 verschillende insekten, wilde zwijnen en zoeken in het donker naar tarantulas. We vinden er 1 die groter is dan je hand. We vissen met een touwtje en vangen een catfish van 40 cm die we ´s avonds opeten. En Sandra en ik eten termieten. Je moet toch aan je proteines komen. Als toetje op de jungle maken we sieraden van gedroogde pitten, palmnoten en cocusnoten.

Terug in Rurrenabaque springt er tijdens een te lekkere pizza een pad ter grootte van 3 vuisten op mijn voet. Hoe erg kan je schrikken. We boeken meteen een tour van drie dagen naar de pampas. De pampas is een warm, tropisch en plat gebied waar super veel beesten wonen. Na een lange tocht in een hobbeljeep varen we met weer een lange boomboot naar ons kamp. We zien krokodillen, er leven er meer dan een miljoen in de rivier van 500 km lang. We staren naar schildpadden, papegaaien, rijgers in mooie kleuren, spelen met roze en blauwe dolfijnen. Zien aapjes en huge marmotten oftewel de grootse knaagdieren van de wereld. We zoeken in de pampas, tussen het riet en het moeras, waarbij ik nat wordt tot net onder mijn bilgrens, naar slangen en anacondas. Lopen tussen bomen, porren met een takje in hun holletjes maar vinden ze niet. Wel zien we dikke grote wespen en zitten er 893748 lievelingsmuggen op mijn regenjas. We vangen met houtje, touwtje en haakje pirañas en mijn vriendjes steken me zwaar door mijn sokken. Heb nu de waterpokken op mijn enkels. Pirañas hebben overigens niet veel vlees, maar wel een lekker krokant velletje. De zonsondergangen zijn hier mooi, evenals de zonsopgangen, waar we ietwat te laat voor waren.
We hebben de beste gids van iedereen, Negro. De opa van de pampus, maar ook de king van de pampus. Hij haalt rotgeintjes uit met andere gidsen. Twee boten die aangemeerd liggen maakt hij los en bindt ze aan de overkant van de rivier weer vast. Geen stijgers in de buurt. Zwemmen dus. En iedereen weet dat het Negro was. Whheeehee. De eerste ochtend tilt Negro me op en voert me bijna aan de huiskrokodil. Ja. Hij heet Pedro en komt als een hondje naar je toe gezwommen. Maar als je dat in het begin nog niet weet, kun je heel goed alle dieren van de pampas wakker schreeuwen. Negro vangt met een andere gids toch nog ergens een anaconda van ongeveer 2 meter. Ook daarmee zorgt hij voor diverse hartstilstanden. Heb tenminste wel het puntje van zijn staart vast gehouden. Erik stonk, maar deze slang kan er ook wat van. Verder zoeken we in het donker met onze zaklamp naar krokodillen. Hun ogen zijn rood als je erin schijnt. Natuurlijk ook hier weer histerische acties door recht op zo´n krokodil af te varen en op het laatste moment uit te wijken, waardoor de krokodil schrikt en een rare sprong maakt, nog net niet onze boot in. Ook leuk om met Sandra, Negro en Domingo (een andere gids) naar een bar te gaan. We zijn de enigen, los van drie onwijs dronken peruanen. Chillen in hangmatten, Negro speelt gitaar en zingt. De dronke peruanen klappen a ritmisch op de maat. Maar het is om te gieren. We schrikken ons het leplazerus als tijdens de boottocht een vet grote dogfish in de boot jumpt.

Meteen door naar La Paz. Mooie stad vanuit de lucht. Middenin de bergen. Bergen met sneeuw. Maar op de grond is het afgrijselijk. Een onwijs verschil tussen de buitenwijken en het centrum. Het is hier vol en druk. Huizen zijn gebouwd tot en met de top van de bergen. Het stinkt er vet naar autogassen. Elektriciteitsdraden hangen overal en nergens. Mensen lopen in westerse kleren. Het is niet de stad van mijn dromen. Maar het hostel Loki maakt veel goed. Veel mensen, leuke bar, antiek gebouw met dikke kroonluchters.

Ik wil hier nog de death road gaan doen. Een beroemde, enge weg die vanaf La Paz te fietsen is. Met gierende remmen wordt dat waarschijnlijk. Om vervolgens naar het zuiden van Bolivia te trekken. Alleen. Naar Oruro, Sucre en Patosie. Om daarna weer mensen te ontmoeten voor een tour naar een van de schoonheden in Bolivia, de zoutvlaktes bij Uyuni.

reis (de ~, reizen)
het gaan van de ene plaats naar de andere

Ik heb het reisvirus geloof ik te pakken. Het is zo leuk om op verschillende plekken terecht te komen, je weg te vinden, mensen te ontmoeten, nieuwe culturen te leren kennen. En verschillen in de natuur van moeder aarde te ontdekken. Want die is mooi. En dat allemaal met een backpack van 8 kilo.

Super leuk om te horen wat jullie doen in Nederland of waar dan ook. Bedankt voor jullie lieve mails en reacties. Ga zo door, dan doe ik dat ook.

Knuffel!

p.s. foto´s komen zo snel mogelijk!

  • 18 November 2007 - 09:44

    Paul:

    We zien daarnaast kleine cappuchinoaapjes slingeren in de bomen,

    Bedoel je geen capucijneraapjes? Haha

    Echt vet wat je daar allemaal doet, lijkt wel now or neverland!

    Hoelang moet je nou nog? XXXX

  • 18 November 2007 - 10:36

    Gerrie:

    Jeetje, Sarah!!! Wat een verhaal weer joh!. Dat je dat allemaal durft...??? Van m'n leven niet!!! Heb diep respect voor je moed en reislust! Geniet er maar lekker van en we blijven je verslagen volgen.
    Groetjes, Gerrie

  • 18 November 2007 - 11:05

    Annika:

    Ow Saaaarie wat n heerlijk, stoer, hilarisch verhaal weer! Al die beesten niks voor mij, maar klinkt echt gaaf!!
    En je bent nog lang niet klaar.. YEEH!! Geniet lekker maar doe voorzichtig heh met die enge beesten!!:-)
    Dikke kus!!

  • 18 November 2007 - 11:23

    Eelco:

    ha die saar!
    tjongejonge nou. zit ik me even te bedenken wat ik in die afgelopen tijd dat je weg was allemaal heb gedaan. tsja.
    schiet me eigenlijk alleen een politiek filmpje binnen van geert wilders die aan het uitwaaien is op het strand en van die heerlijk slimme dingen aan het zeggen is. nederland op zijn smalst. kan je maar beter daar zitten, wat jij!
    lekker bezig zo te lezen!

    "a great journey begins with a single crocodile"

    x, eelco

  • 18 November 2007 - 11:49

    Margot:

    saar! Wat maak je weer veel mee! En wat schrijf je het allemaal weer super op! Pas op voor nare beestjes (padden zo groot als je vuist, freaky!), en reis vooral heel plezierig verder! liefs go

  • 18 November 2007 - 13:43

    Nienke:

    sjeezus, t houdt niet op he moppie? echt ongelooflijk wat een vette reis maak jij mee. kan me wel voorstellen dat je af en toe ontzettend schrikt met al die gekke beessies.

    hier is de winter eigenlijk best wel mooi, helemaal nu ik een bril op mn knars heb die ervoor zorgt dat ik alle randjes van de dingetjes ver weg zie... FIJN!!

    reisvirus, mugvirus, maagbeestjesvirus... je BENT een virus.

    dikke knuffels, gekkie! xxxxx

  • 18 November 2007 - 13:46

    Nienke:

    zie opeens dat je precies tussen twee vriendinnetjes van me in zit; ene in Brazilie, andere in Argentinie, zo dichtij en toch zo ver weg...

    KWIL OOK WEGGGGGGG

  • 18 November 2007 - 14:01

    Anneke:

    he wijfie goed om te horen dat het zo goed met je gaat en dat alle mugjes bij jou zijn ,heel tof maar ik mis je wel .dikke knuffel van je ouwe heks hahaha

  • 18 November 2007 - 16:46

    Eus:

    hé saar,

    Ik geniet van je fantastische verhalen en krijg natuurlijk zelf ook weer de reiskriebels. Want reizen is verslavend.
    Maar voorlopig kom ik niet verder dan een wandeling in het Corversbos. Ook chill,maar iets minder spannend dan in een oerwoud.
    Compliment ook voor de manier waarop je verslag doet. Je kunt wel reisredacteur worden.

    Komende zaterdag gaan we het kampioenschap van heren 1 ff vieren. Ruben en Angelo hebben een gekkegeitenparty beloofd. Wouter had gisteren al champagne meegebracht.

    Ben wel benieuwd hoe het met je Spaans is.
    Heel veel plezier met je reis, Saar.

    Hartelijke groet van Eus



  • 18 November 2007 - 17:49

    Hans Stoop:

    Sarah
    Wat een belevenissen allemaal, dit vergeet je je hele leven niet meer, maar het gaat nog steeds naar je zin, dus geniet er maar van, er is nog tijd genoeg om het rustiger aan te gaan doen.Hier gaat alles goed . We zien je volgend verslag weer met genoegen tegemoet, dus groeten van Hans en Janny

  • 18 November 2007 - 22:29

    Pap:

    Lieve Saar leuk weer zo'n spannend verhaal te lezen.
    Mam en ik zijn net terug van drie dagen Pieterpad. Met jou van de zomer nog tot Venlo gelopen, nu zitten we reeds 70 km verder, in Susteren. Eigenlijk op dit moment natuurlijk weer thuis. Wel veel vogels gezien en gehoord ondanks dat het al november is, verder alleen een mooie eekhoorn. Ik denk dat alle overige dieren met uitzondering van de gebruikelijke paarden, koeien en schapen (zelf een heuse schaapskudde compleet met herderin en hond) zo'n beetje bij jou zijn. Zaterdagavond in een Roermonds theater een Flamenco muziekgroep gezien en gehoord, met danseres! Prachtig! Het Spaans is soms dichterbij dan je denkt. Ga jij in Argentinië nog een beetje tango dansen??
    In Sint Odiliënberg ook een Cristo Blanco gefotografeerd met mams met gespreide armen op de voorgrond, een beetje Cusco in Limburg. Waarschijnlijk daar m'n rijbewijs verloren (bleek achteraf) want in het cafe even verderop was ik hem kwijt. Een paar km eerder bij het Roermondse damesvoetbal staan kijken daar was ik hem verloren, dacht ik. De barkeeper wilde wel met de auto even mee terug, maar de raad van Elf kwam net binnen en hij moest dus blijven om in korte tijd veeeeel bier te tappen. Hij zei: "hier heb je de sleutels, rijdt er zelf maar even naar toe". Leuk hè. Ondertussen werd mams door prins Carnaval bezig gehouden, of andersom? Toch weer mooi te zien hoe ze daar overal feest van maken. Vanavond bleek gelukkig dat een man m'n rijbewijs reeds gevonden had, ook dit probleem is dus alweer opgelost.
    Laatste etappe vandaag was 37 km. Beetje veel voor onze oude voeten maar een lekker bad helpt dan weer.
    Ook al gebeuren er in Nederland misschien wat minder schokkende dingen, ook hier is reizen nog steeds vet leuk!!!!!!!!

    xxxxxx pap

  • 19 November 2007 - 07:37

    Marieke:

    Hééj Babe!

    Woehoei! Vette onderneming! Jaloeoeoeoeoeoers!!!! Weer genoten van je avontuur!!
    Hier saai, koud, donker...je zit aan de goede kant van de globe!

    Have fun!
    kuzz, Mariek

  • 19 November 2007 - 16:57

    Marcel:

    Ik had net al even op hyves iets achter gelaten... Yep, de muggen... Ik mis alleen in je verhaal de roze dolfijnen, veel gezien? Nog gezwommen tussen de alligators, piranhas en dolfijnen??

    Veel plezier verder, de rest, zie hyves :D

  • 19 November 2007 - 17:21

    Aan/Senne/Tjik:

    Nouw jaaah aahnie, weer zo'n heerlijk verhaal! Ik ben echt zooooo jaloers, wat maak jij echt te gekke dingen mee zeg!

    Gisteren zat ik Expeditie Robinson te kijken en dacht, dit is echt iets voor aan. Totdat ze uit een boomschors temieten gingen oplikken aangezien ze niets anders te eten hadden... Maar nu ik lees dat ook jij daar niet vies van bent, ben ik om! Ik geef je vast op:-)!

    Hier zit mijn 'normale' (werk)dag er weer op. Het is hier koud dus ga eens lekker een andijviestampotje (jouw recept) voor mezelf maken!!!

    Liefste vriendinnetje, ik mis je maar geniet van het feit dat je het zo fantastisch hebt daar! Blijf genieten mop!!!!

    Dikke kus en knuffel.

  • 19 November 2007 - 23:06

    Jelle:

    Yo Saar,

    goed om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt daar. Globetrotter ;)


  • 20 November 2007 - 01:27

    Myrtheh:

    Heel goed kleine dondersteen!
    Ik ben trots op U!

    Jij ook op mij als ik zeg dat ik nu alweer bijna werkloos ben? Het past bij me toch??Hahahaaaaaaa!

    Kussssss

  • 21 November 2007 - 15:58

    Vera:

    Hoi lieve Saar,

    mens, ik werd er helemaal akelig van....van al die enge beesten die je tegenkomt.
    Het reizen lijkt me leuk ja, maar dát....getver!

    maar ik wens je erg veel plezier op je verdere tocht..pas je een beetje goed op jezelf? (zei de oude tante...)

    Oude tante is zelf net terug van een klein weekje Portugalmet Jos: heerlijk, met veel zon, zeilen met een best pittige wind op de Atlantische oceaan, met oefenen met 'inparkeren' van de boot in de ligplaats (óók eng) en een flinke storm en keiharde regen...

    Lieffie, veel plezier en veel groeten van Vera & Jos

  • 22 November 2007 - 07:31

    Charlotte:

    Hee Sarah! Het is echt zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Ben nu ook heel benieuwd naar de foto's! Liefs Charlotte

  • 22 November 2007 - 21:09

    Helma:

    Lieve Sarah,
    Ik sta met m'n oren te klapperen, wat een belevenissen! Volgens mij kan jij nooit meer aarden in een rustig leventje! Misschien voor even, om bij te komen....
    Zonder gekheid Saar, het lijkt me allemaal fantastisch wat jij meemaakt. Zelfs die enge beesten..........alleen muggen moet ik niets van hebben!
    Leuk dat je hebt gereageerd op mijn uitnodiging voor mei 2008! Ik hoop dat iedereen er zal zijn, net als op Ton's verjaardag!
    Het leven hier verloopt prima, zonder al te heftige gebeurtenissen. In januari hopen wij 2 weken zon te pakken in Lanzarote. Is een heerlijk en bijzonder (vulkaan)eiland. Verheugen we ons op.
    Saartjelief, geniet volop!
    Knuffel
    Helma ( en Ton)


  • 22 November 2007 - 22:01

    Gerben:

    ik weet dat je het niet zo op katten hebt maar als je de kans hebt....tussen trinidad en santa cruz....parque ambue ari werken met dieren. ook apen en vogels etc. aaaaaaah BOLIVIA het land van mijn dromen, echt waar. geniet er van :)

  • 22 November 2007 - 23:13

    Bert:

    joew Sarah,

    Welkom in de wondere wereld van parasieten en bruine riodouches... Ik ken er ondertussen alles van. Wens je nog een ferme reis en misschien komen we elkaar ergens onderweg nog wel tegen!

  • 23 November 2007 - 21:35

    Wera Bera:

    Holala!
    Klinkt goeoeoed! Al wist ik het natuurlijk al, wihihi. Hoop dat je de Death Road overleeft hebt, want je hebt nog niet de beloofde mail gestuurd!!!
    Ik zit nog steeds in Cusco, heb het hier onwijs naar m´n zin met wel 1000 gekke mensen. Jaja, ik kom hier nooit meer weg. Maar ik ga mezelf dwingen naar Nazca te vertrekken. Ben benieuwd waar je volgende busrit naar toe gaat!
    Doeg gekke mugliefhebbende Purno.

  • 25 November 2007 - 13:12

    Anke:

    Ha muskietje,

    Mooi verhaal weer. Ben benieuwd naar de foto´s en waar je nu uithangt?! Blijf van die leuke lange mails sturen, lees ze graag.
    Super raar, over een week zie ik mijn vader alweer en vlieg ik naar Cusco. Heb er zin an!

    Spreek je snel weer, geniet nog.

  • 27 November 2007 - 13:34

    Suuz:

    Heey Saar,
    Sjeee wat klinkt dat gaaf allemaal!!! Geloof dat ik ook nodig die kant van de wereld eens moet gaan verkennen!?
    Hier alles goed, z'n gangetje. Sta eindelijk weer redelijk fit op 't veld. Laatst hele wedstrijd gekeept.
    Donderdag gaan we met alle meiden naar een wedstrijd van Dames eredivisie kijken in Galgewaard. Leuk hè? Wij beleven ook wel wát hier... :-)
    Hé, jij nog veel leuke vette avonturen toegewenst, geniet ervan!
    Liefs en grjs, Suuz

  • 01 December 2007 - 10:37

    Imme:

    Hey lieve Saar,
    Heb net even al je foto's bekeken. Wat is het daar prachtig fantastisch geweldig! Ben blij dat je zo ontzettend aan het genieten bent! En Sarah op een paard vind ik helemaal een giller! Was de niesbui net zo heftig? Zullen we vast een datum prikken om samen een ritje te maken als je terug bent? ;)
    Dikke kus, Imme

  • 02 December 2007 - 13:46

    Stiny En Eli:

    Ja, ja, wat ontzettend stoer bezig!
    Eli is nog niet kaal en Stiny heeft permanent want oma vindt dat zo leuk en Stiny is dan ook veel meer lief... hihi
    zet hem op Saar, dikke XXXX

    Eel en Stien

    ps Heb je al verkering?

  • 07 December 2007 - 15:55

    Erick:

    Hoi hier een berichtje van niet die stink Erik uit Duitsland maar die welriekende homo Erick aus Holland, wat een avonturen beleef jij meisie en wij maar in dat duffe kantoor wegkwijnen. Hoe lang blijf je nog weg? Kijk je wel uit met al die beesten, ik gil al als ik een spin zie, brrrrr
    Heel veel moois nog en kijk uit svp we willen je weer heelhuids terug

    kus Erick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

De eerste twee maanden van mijn reis der reizen liggen vast: ik ga twee maanden ´wonen´ in Cuzco (Peru). Eerst vier weken Spaans leren en slapen bij een gastgezin. Vervolgens 4 weken vrijwilligerswerk: naschoolse opvang met kinderen van 4 tot 16 jaar. Deze periode slaap ik in een studentenhuis met andere vrijwilligers. Na twee maanden Peru moet ik op de een of andere manier uiterlijk 22 januari in Buenos Aires zien te komen. Waarschijnlijk wordt dit een reis via Bolivia, Chili, Argentinie en wie weet nog even Uruguay.... Spannend, maar ik heb er zin AAN!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 28263

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2007 - 22 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: