Mijn droom was geen bedrog - Reisverslag uit Rosario, Argentinië van Sarah Zagt - WaarBenJij.nu Mijn droom was geen bedrog - Reisverslag uit Rosario, Argentinië van Sarah Zagt - WaarBenJij.nu

Mijn droom was geen bedrog

Door: Sarita

Blijf op de hoogte en volg Sarah

27 Februari 2008 | Argentinië, Rosario

Mijn droom is uitgekomen. De werkelijkheid was echter nog mooier dan ik had durven dromen. Ik heb een reis gemaakt. En wat voor één. 183 dagen. Elke dag nieuwe dingen zien, nieuwe mensen ontmoeten. Nieuwe ervaringen opdoen, leren over andere culturen, een vreemde taal leren spreken en begrijpen, ander eten eten. Nare dingen meemaken, maar vooral leuke dingen. Ik heb armoede gezien en rijkdom. Het simpele leven. Leven met de dingen die je hebt. Ik heb prachtige landschappen, meren en bergen mogen aanschouwen. Waarvan ik nu allemaal afscheid aan het nemen ben. Voorlopig dan.

In Ushuaia trek ik op met Felix, een jongen uit Duitsland en Isabel, een meisje uit Zwitserland. We hebben vier dagen de meest mooie wandelingen gemaakt. Naar meren, naar gletsjers. Een berg met veel sneeuw. Hoe mooi is een dik pak onaangeraakt sneeuw met een stromende beekje ernaast. We maken een sneeuwpop en houden een sneeuwballengevecht. Het uitzicht is nog zuidelijker dan zuidelijk. We drinken wijn en eten brood op de top. We kamperen een nacht in het Nationale park. Een park waar overal konijnen rondlopen. Een park waar we nog zuidelijker lopen dan Ushuaia ligt. We slapen met zijn 3en in mijn tweepersoonstent. Lekker warm. Ik neem afscheid van de bergen. We beklimmen mijn laatste. En wat voor één. De tocht begint door bomen. We praten, maar langzaam aan valt er een stilte. Alle energie is nodig om te lopen en om in de wandeltrance te raken. We bereiken de boomgrens en lopen verder naar boven. Het waait keihard. 50 meter voor de top begint het te regenen, te waaien en te sneeuwen. Het uitzicht is totaal verdwenen. Met gierende benen naar beneden. Wat was dat een vet afscheid.

Van Ushuaia vlieg ik naar Buenos Aires. Hysterisch om het verschil te merken met mijn eerste bezoek. Niks veilig in een taxi. Ik weet al uit mijn hoofd welke tram ik moet nemen naar mijn hostel. In Buenos Aires ga ik om met een jongen uit Colombia. We lopen, kijken. Meisjes zijn eng dun. Een man heeft op ongeveer het drukste punt een huisje gebouwt. Van karton. We bezoeken een tangoshow waar ik de dansvloer word opgerukt. Met mijn slippers schuif ik een beetje heen en weer. En uiteraard gaan we naar een voetbalwedstrijd. (L)anus vs. Dagribo. We winnen. Wat heb ik zin om weer te voetballen.

Ik boek hem naar La Plata. Hier slaap ik bij Carla, een Argentijns meisje die ik in Mendoza heb ontmoet. Carnaval. Ja, dat hebben ze ook in Argentinie. We gaan naar Gualeguaychu. Met Iris, vet leuk. Helemaal als je er niets van verwacht. Een weg van ruim 800 meter lang. De meest mooie optocht die ik ooit heb gezien. Wat een pracht en praal. Wagens zijn versierd in alle kleuren. Kostuums met veren, glitters. Het stringheidsgehalte is hoog. En iedereen danst, schud en springt.

Ik ga alleen verder naar Iguazu. Rode aarde, groene palmbomen, hitte. 40 graden en vochtig. Ik ga naar een camping met zwembad. De buschauffeur zet me verkeerd af. Ik moet 30 minuten teruglopen. In de hitte. Uitgeput knal ik op de bank bij de receptie. Daar ontmoet ik een dikke Argentijn. De komende 4 dagen ben ik weer een lid van twee families. Ik MOET mijn tent bij hun zetten en ik MOET vlees en vlees eten. Ookal heb ik geen trek. Ik leer folklorisch dansen. De dochter van 17 heeft twee tattoes, 1 is de naam van haar vriend. Haar vader weet het niet. De andere dochter heeft een relatie met de zoon van de andere familie. Al twee jaar en haar vader weet het niet. Ze gaan naar bed zonder tanden te poetsen of een pyama aan te doen. Met een glaasje wijn i.p.v. water. Maar ze zijn lief en zorgzaam.
In Iguazu bezoek ik de watervallen op de grens van Paraguay, Brazilie en Argentinie. Nog superdewauwer dan ik me had kunnen voorstellen. Wat een water, wat een geluid, wat een kracht. Er zijn er meer dan 250. De kortste is ongeveer 5 meter en de langste 80 meter. Ze zijn smal, maar ook super breed. Ik bezoek ze 2 dagen AAN de Argentijnse kant en 1 dag AAN de Braziliaanse. Als ik een watermolecuul was geweest, wilde ik perse van de Devils throat af. De power, het geluid, het opspattende water tegen alle toeristen. Ik zou tegen het haar van een Engelse tuthola willen spatten, om haar permanent in de war te maken. Als je de watervallen verlaat zonder nat te zijn, heb je iets niet goed gedaan. Zweet of water. Bij mij is het beide.

In Rosario chill ik nu een end weg. Om een beetje na te denken over mijn trip.
Ik heb in 183 dagen ongeveer 40.000 km afgelegd. Heb totaal ruim 360 uur doorgebracht in taxi's, bussen, auto's, trams, boten en vliegtuigen. Ik heb 23 stempels in mijn paspoort. Ik heb ongeveer 68 empanadas gegeten en 19 submarino's gedronken. In ruim 35 steden heb ik mijn voetafdruk achter gelaten. En ik heb ongeveer in 46 verschillende bedden geslapen. Mijn tent gerekend als 1. Ik heb 30 dagen gekampeerd. Het record achter-elkaar-dezelfde-spijkerbroek-dragen staat op 9 dagen. En mijn trouwste maatje is mijn lakenzak.

Ik ben afscheid aan het nemen. Mijn gele, kleine, sneldrogende handdoek waarmee ik me 6 maanden heb afgedroogd gooi ik weg. Mijn lievelings spijkerbroek is helemaal versleten. Weet ik ook eens hoe dat voelt. Mijn shampoo raakt op, maar ik hoef geen nieuwe meer te kopen. Mijn bikini is nog groter dan de onderbroek van mijn oma. Het is tijd om naar huis te gaan.

Of ik ben veranderd? Ik denk niet drastisch. Genieten is de sleutel tot succes. En vrienden en familie zijn HEUL belangrijk. Dat besef ik hier dubbel en dwars. Verder heb ik nog steeds dezelfde glimlach. Die je straks op de gekste momenten ziet verschijnen als ik terugdenk aan een hysterische actie. En ik kan nog steeds goed dagdromen. Als mijn gedachten straks afdwalen, dan weet je dat ik in Zuid Amerika zit. Om terug te denken aan een hele mooie, unieke tijd.

Tot over drie nachtjes! Ik kan niet wachten om jullie weer te zien. Bedankt voor al jullie berichtjes!

Liefs,
Sarita

  • 27 Februari 2008 - 15:23

    Kelly:

    Kippenvel Saartje!!

    Dikke pakkerd!


  • 27 Februari 2008 - 15:31

    Myrthe:

    Jeetje AAN!

    Cool einde...! Wat heb je veel gesjien! (Zeg ik met nog steeds hetzelfde uitzicht op het Java-eiland en winkelcentrum Brazilie...!)

    Tot zaterdag!!!

    Hele dikke kus TIB

  • 27 Februari 2008 - 15:48

    Evelien:

    Saartje,

    Ik heb de afgelopen tijd trouw al je verslagen gelezen (zelfs mijn patrick die jou niet kent heeft ze allemaal gelezen met plezier). Je voerde ons mee in al je belevenissen en dat waren er nogal wat! Zo indrukwekkend, even deelgenoot van die andere wereld waarin jij rondliep.

    Echt zo cool!

    Wie weet tot in het Zeeburgse (maar denk daar nog maar niet aan, hahahaha!)!

    Je oud-collega Evelien

  • 27 Februari 2008 - 15:57

    Bram:

    He lieve Saar!

    Ik heb met heeeeel veel plezier je reisverhalen gelezen! Fijn om te lezen dat je het daar zo ontzettend naar je zin hebt gehad!

    Als je zo terug bent en nog iets leuks organiseert, ben ik er zeker bij!

    groetjes,

    je neefie

  • 27 Februari 2008 - 16:04

    Myrthe:

    Jeetje AAN!

    Cool einde...! Wat heb je veel gesjien! (Zeg ik met nog steeds hetzelfde uitzicht op het Java-eiland en winkelcentrum Brazilie...!)

    Tot zaterdag!!!

    Hele dikke kus TIB

  • 27 Februari 2008 - 16:04

    Myrthe:

    Oke als je 'vernieuwd' sta je er opeens 2 keer op! Ook leuk! Kussssj

  • 27 Februari 2008 - 16:32

    Suuz:

    Wauw, inderdaad kippenvel!!
    Nu weet ik het zeker, ik MOET daar ook naartoe. Dat wordt sparen... maar dan wel ná España. :-)

  • 27 Februari 2008 - 17:31

    Nina:

    Ik bestel vast een biertje......
    tot snel

  • 27 Februari 2008 - 17:33

    Olga:

    Ik heb genoten van je verhalen!
    Erg aanstekelijk!

    Tot snel op trainen!
    En straks lekker Spanje ontdekken

  • 27 Februari 2008 - 18:29

    Eelco:

    ik ben heel benieuwd of oma het droog kan houden als je er weer bent... (en zeker na die vergelijking met dr onderbroek)

    tot gauw! gezellig...

  • 27 Februari 2008 - 18:35

    Hans Stoop:

    Sarah
    Je laatste reisverhaal heb ik met net zo,n genoegen gelezen als het eerste. We zullen het missen, of ga je binnenkort weer naar een ander gedeelte van de wereld? Voorlopig maar een tijdje Holland, waar daar gaat niets boven al zal deze reis in je verdere leven altijd als een heel fijne herinnering blijven bestaan. Nogmaals dank voor je prachtige beschrijving van wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Sarah tot ziens in Hilversum.

  • 27 Februari 2008 - 18:40

    Annika:

    Zelfs ik word er n beetje emo van haha.. beautiful mennn..

    goeie reis terug Saarie .. en tot snel in levende lijvehhh:-D
    KUSS

  • 27 Februari 2008 - 19:27

    Elsje:

    Geweldig!! wauw meid.. Wat ben ik jaloers en trots op jouw dat jij dat gedaan hebt! Echt helemaal te wauw. Nu je verhalen te hebben gelezen wordt het pas duidelijk wat een andere wereld t wel niet is en wat een GEWELDIGE tijd jij hebt gehad!! Super. Vond t ook leuk af en toe ff te msnen ;) Blijft mega bizar zo verweg maar zo dichtbij.

    Maar het volgende verhaal wil ik in levende lijve horen ;) Want madam is onderweg naar hier.

    Ik kijk er naar uit meiss!
    En een hele fijne reis zo! Zie je snel ;)

    Dikkkkee zoen Je niggie.

  • 27 Februari 2008 - 19:50

    Mam:

    Lievie, we zijn hartstikke trots op je. Hoop dat de cultuurshock niet al te groot zal zijn als je weer hier bent.
    De volle yoghurt staat klaar hoor, net als de halfvolle melk. Want dat heb je gemist zei je. Wat dat betreft blijf je nog altijd een Hollandse deerne!
    Tot op Schiphol!
    Jeannet XXX

  • 27 Februari 2008 - 19:58

    Kim.:

    Bijna bijna bijna, gelukkig maar! hihi.

    Wat klinkt het weer top allemaal.
    Op naar de volgende reis, maar je weet wat ik daarover heb gezegd he...... :-)

    Tot zaterdag!

    Kus.

  • 27 Februari 2008 - 20:28

    Anneke:

    schatje tot gauw ik zal blij zijn je weer te zien met je vrolijke snoetje alvast een dikke kus als je op schiphol aan komt . de heks xxxxxxxx

  • 27 Februari 2008 - 21:07

    Agnes:

    Jeetje Saar, wat gaat de tijd snel!!!
    Geniet nog dubbel van de laatste dagen en uren...
    Ik heb van je verhalen genoten, en hoop je snel weer in Hillywood te zien.

    Groetjes en een goede terugreis!

  • 27 Februari 2008 - 21:15

    Gerrie:

    Lieve Sarah,

    Met een rugzak vol herinneringen, met een hart vol van vriendschap en liefde, kom je zo ongelofelijkt verrijkt terug.
    Dank voor al je mooie verhalen, want schrijven kan je!!
    Ik hoop je gauw te ontmoeten.

    Groetjes.

  • 27 Februari 2008 - 22:08

    Dennis:

    ........................
    What the hell kan ik hier aan toevoegen behalve deze stilte. Goede reis en we zien elkaar!
    Dennis

  • 27 Februari 2008 - 22:12

    Jasper Van Pelt:

    Je reis was geweldig en je reisverhalen ook! Ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen. Je hebt een hele toffe relativerende schrijfstijl met een enorm gevoel voor details. Ik zou zo zeggen, als je terug bent in Nederland mag je er wel mee doorgaan, wat mij betreft.

    Sarah, ik wens je een goede terugreis.

    groetjes, Jasper

  • 27 Februari 2008 - 22:18

    Vera:

    Prachtig eindverhaal, Saar! we hebben genoten van je schrijfsels...en vinden het fijn dat je weer terugkomt!

    Liefs en tot gauw,

    Vera & Jos

  • 28 Februari 2008 - 00:24

    Daan:

    Om nooit te vergeten...

    xx

  • 28 Februari 2008 - 10:53

    Maartje:

    Zal je verhalen missen, maar leuk om je straks weer te zien!
    Behalve zin in voetbal ook weer zin in tt?

    Goede reis naar huis!

  • 28 Februari 2008 - 11:30

    San:

    Lieve Aan,

    KIPPENVEL heb ik weer bij het lezen van dit verhaal... Moet je echt iets mee gAAN doen! AAN de ene kant jammer dat we nu niet meer van je schrijf kunst kunnen gAAN genieten, maar ik kan niet wachten tot ik je deze verhalen in real life kan horen vertellen!!!!

    Nog twee nachtjes slapen, en dan knuffel ik je zooo hard dat je 3cm AAN beide kanten slanker wordt:-D!

    Tot zaterdag tjik en goede reis....

    Kus

  • 28 Februari 2008 - 15:38

    Enid:

    Hai dushi,

    ik heb met veel plezier al je verhalen gelezen.

    Liefs

  • 28 Februari 2008 - 15:50

    Clara:

    Dromen zul je altijd blijven doen!

    Tot snel, xxx

  • 28 Februari 2008 - 16:13

    Vincent:

    Je ervaringen, je indrukken, de mensen, je reis...onvergetelijk!

    x

  • 28 Februari 2008 - 20:04

    Judith (Cusco):

    Hee Saar! Super verhaal weer, je beschrijft het echt allemaal zo mooi! Goede reis terug morgen. Ik kan niet wachten je weer in NL te zien (april dan hè :) ). Besitos

  • 29 Februari 2008 - 07:13

    Mariek:

    Hééj Babe!
    Woehoehoeiiiii! Wat een schitterend einde van je reis! Jij hebt van de reis zelf genoten, maar ik ook, door die heerlijke verhalen van je te lezen! Die moet ik nu missen, maar daarvoor kom jij in de plaats terug! Jippie-a-jeeeeeee!!

    Tot biers bij 't IJ!?
    greetzz Marieke

  • 29 Februari 2008 - 12:13

    Rooozzj:

    Oh Saartjeh!! Je zit NU volgens mij al aan het begin van je terugreis!! Ik kan neit wachten om je morgen op Schiphol een dikke lange knuffel te gevuh!!

    Khuzjjjj

  • 29 Februari 2008 - 17:59

    Femke:

    Hola Sarita
    Wat een prachtige levendigde verhalen heb je de afgelopen maanden geschreven.

    Ik wens je veel succes in Nederland want het zal wel weer wennen voor je worden. Blijf inderdaad glimlachend terug denken aan deze reis! Heb je een volgende al gepland?

    én zoals Eelco ook al zei bezorg oma geen hartaanval ;-) Ze zal heel blij om je weer te zien!

    Besos désde España, Femke

  • 01 Maart 2008 - 10:31

    Gerrie Broekhuyse:

    Hoi Saar,
    Als je dit leest ben je al weer thuis! Ben een beetje traag met mn reactie deze keer. Net als iedereen heb ik van je verhalen genoten! Je zal het allemaal missen daar maar met zo'n lieve familie en vriendenkring om je heen zal je het ongetwijfeld weer snel fijn vinden om thuis te zijn. Ik zie je wel weer op de club! Welkom terug in ons kikkerland!

    Groetjes, Gerrie

  • 02 Maart 2008 - 16:05

    Marcel:

    jeetje dat gaat snel............

    als je werk zoekt.........

    call me

    sterkte met je afkicken......

    ;-) x

  • 03 Maart 2008 - 16:40

    Eva:

    Mooi verhaal Saar.
    Wij zijn al 3 weken terug, maar ik ben nog altijd bezig met wennen.
    Liefs,
    Eva

  • 04 Maart 2008 - 14:57

    Nienkepienke:

    Sjee, en nu ben je al thuis en heb je 1000 bakken yoghurt op en een nieuwe bikini gekocht. En ik kan niet wachten om je weer te zien! kuhuss

  • 06 Maart 2008 - 13:14

    Jelle:

    En daar kom ik aan met mijn "ik ben een weekje op wintersport geweest" net zoals alle andere Nederlanders :P

    Mooi geschreven weer Saar.

    x

  • 11 Maart 2008 - 18:17

    Bert:

    Prachtig einde Sarah! Dat kunnen ze jou nooit meer afpakken zie!
    Heb toch nog eens rondgekeken 1 maart in Schiphol of ik jou nergens zag, je wist maar nooit!
    Mijn leventje in Vlaanderen begint weer stilaan vorm te krijgen, hoop voor jou hetzelfde,

    Quidate,

    Bert


  • 04 Augustus 2010 - 09:49

    Daniëlle Uit Zwolle:

    muhaha!! Ik heb het helemaal gelezen!! 't Is wel een beetje gedateerd, maar daarom niet minder leuk.. Toffe reis zeg!
    Welkom terug ;)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

De eerste twee maanden van mijn reis der reizen liggen vast: ik ga twee maanden ´wonen´ in Cuzco (Peru). Eerst vier weken Spaans leren en slapen bij een gastgezin. Vervolgens 4 weken vrijwilligerswerk: naschoolse opvang met kinderen van 4 tot 16 jaar. Deze periode slaap ik in een studentenhuis met andere vrijwilligers. Na twee maanden Peru moet ik op de een of andere manier uiterlijk 22 januari in Buenos Aires zien te komen. Waarschijnlijk wordt dit een reis via Bolivia, Chili, Argentinie en wie weet nog even Uruguay.... Spannend, maar ik heb er zin AAN!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 4271
Totaal aantal bezoekers 28263

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2007 - 22 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: